Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1

ul. Leopolda Staffa 10, 81-597 Gdynia

tel . 58 622 09 42
793 827 509

Poradnia w sieci

Szanowni Państwo: dzieci, uczniowie, rodzice, nauczyciele z rejonu działania PPP nr 1 w Gdyni,

Wszyscy jesteśmy w sytuacji, kiedy wokół nas i w nas coś dzieje się po raz pierwszy. Nie jest to znowu stan zupełnie nam nieznany. Każdy z nas stawiał kiedyś pierwsze kroki, wypowiadał pierwsze słowa, przeżywał pierwszy dzień w szkole, w pracy.
Myślę sobie jednak, że zdecydowana większość z nas po raz pierwszy w swoim życiu przeżywa stan zagrożenia życia i zdrowia, który dotyczy nas wszystkich. I wszyscy uczymy się, jak radzić sobie w tej sytuacji.  

Jak znaleźć się w niej z samym sobą, ze swoimi bliskimi, dziećmi, rodzicami, wychowankami, uczniami, sąsiadami, przełożonymi, podwładnymi, współpracownikami ?
       Psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i inni specjaliści zatrudnieni w PPP nr 1 w Gdyni… my wszyscy również uczymy się nowych form współpracy z Państwem. Pragniemy być z Wami w tych trudnych chwilach, wspierać Was i pomagać na miarę możliwości. A jest ich wiele!

Rozpoczynamy dzisiaj od publikacji na naszej stronie internetowej: www ppp1.edu.gdynia.pl materiałów, które w naszej ocenie mogą być Wam przydatne – zakładka: Poradnia w sieci.

Życzę uważnej i przydatnej lektury. Zachęcam: bądźcie z nami!

Przede wszystkim jednak życzę zdrowia i pogody ducha.

Lucyna Lewandowska
Dyrektor PPP nr 1 w Gdyni

JAK O KORONAWIRUSIE ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI?

Drodzy Rodzice!

Wszyscy niepokoimy się nową sytuacją na świecie związaną z zachorowaniami na koronowirusa.

Konieczność pozostania w domach w znacznym stopniu może nas ochronić. Oglądamy wiadomości, jesteśmy bombardowani trudnymi informacjami.

Pojawiły się w nas dorosłych obawy, lęki związane z tą sytuacją. Nasze dzieci na nas patrzą. To My dorośli musimy wzmacniać w dzieciach poczucie bezpieczeństwa.

W otwartych zasobach internetowych pojawiła się książeczki, które warto przeczytać z dziećmi, by pomóc im zrozumieć zaistniałą sytuację.

mgr Katarzyna Abramowicz, pedagog, socjoterapeuta

Autorka: Psycholog Manuela Molina Cruz
Przetłumaczone i dostępne dzięki kolektywowi mamyprojekt.pl

http://mamyprojekt.pl/koronawirus/

CO WARTO OBEJRZEĆ?

W czasie kwarantanny dzieci się nudzą. Przeważnie nuda pobudza kreatywność i innowacyjność zabaw czy form spędzania czasu. Jednakże, w sytuacji, gdy wyczerpią się (na chwilę) zasoby kreatywności albo formy zabawy nie mogą być realizowane w domowych pieleszach, warto sięgnąć do jednej z najprostszych form rozrywki. Chciałabym zaproponować Państwu kilka wartych uwagi filmów, jeden serial, które spodobają się nie tylko dziecku, czy nastolatkowi, ale będą też źródłem humoru i refleksji dla rodzica.

mgr Anna Wawszczak psycholog, psychoterapeuta

Pobierz: Filmy

JAK SPĘDZIĆ CZAS Z DZIEĆMI W DOMU?

  • Pobierz:   Jak spędzić czas z dziećmi w domu?
  • Proponujemy przerywnik w pracy zdalnej w domu zarówno dla uczniów, jak i dla ich rodziców, nauczycieli i wszystkich pracujących.
    Zestaw krótkich ćwiczeń ruchowych, wspomagających odprężenie. Zasoby internetowe ogólnodostępne.

https://wordwall.net/pl/resource/893767/wychowanie-fizyczne/wf-online-w-domu-%c4%87wiczenia 

Katarzyna Abramowicz pedagog, PPP nr 1 w Gdyni

LĘKI ROZWOJOWE U DZIECI

Drodzy Rodzice,
Rzeczywistość, w której obecnie się znajdujemy znacząco różni się od tej, w jakiej żyliśmy jeszcze kilka tygodni temu. Większość z nas musiała radykalnie zmienić swój dotychczasowy sposób funkcjonowania zawodowego i społecznego. Izolacja, jakiej jesteśmy poddani, jak i związane z nią poczucie zagrożenie, wywołują w większości z nas uczucie
niepokoju.
Lęk jest emocją, która towarzyszy nam od okresu niemowlęctwa. Wraz z rozwojem i wzrostem dziecko zaczyna bać się wielu rzeczy oraz zjawisk. Poszczególnym etapom rozwojowym przypisane są różne rodzaje lęków. Czego dotyczą? Jak dziecko próbuje sobie z nimi radzić, często nawet nie zdając sobie sprawy, że je odczuwa? Co mogą zrobić rodzice, aby pomóc
dziecku przejść przez ten etap jego życia?

Zapraszam do lektury.
mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

Pobierz:  Lęki rozwojowe u dzieci

JAK RADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM?

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

Kochane Dzieci,
tęsknicie za gimnastyką buzi i języka?

  • Na kanale YouTube „Rusz Językiem” znajdziecie wiele inspiracji do szalonych zabaw w domu.
    Dobrej zabawy!

https://www.youtube.com/channel/UC5sO-_AL5x2eNw-v96evOcQ 

  • A teraz czas na ćwiczenia oddechowe. Kto ćwiczy z nami? Potrzebne
    będą: piórka, konfetti lub kawałki kolorowej bibuły, lekka piłeczka,
    słomka, kubek papierowy, jednorazowa rękawiczka. Gotowi? Zaczynamy!
    Czy znacie inne ćwiczenia oddechowe? Podzielcie się z nami swoimi pomysłami.

dr Ariana Przybysz, logopeda PPP 1 w Gdyni

PODRÓŻ PO ZAWODACH

Pobierz:  Podróż po zawodach

PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW DZIECI Z ZERÓWKI

Spotkanie I
Prawidłowy rozwój funkcji słuchowych podstawą do opanowania umiejętności czytania i pisania

mgr Ewa Wróblewska, pedagog, terapeuta pedagogiczny

Pobierz:    I spotkanie

Pobierz:   II spotkanie

Pobierz:   III spotkanie

URZĄDZENIA MOBILNE

DRODZY RODZICE!
Spędzamy teraz bardzo dużo czasu z naszymi dziećmi, zamknięci przymusowo w domu.
Coraz częściej słyszymy : „ Mamo, tato nudzi mi się!”
Wyczerpują się nam pomysły na kolejne gry i zabawy. Szukamy ratunku w tabletach i smartfonach, oferujących atrakcyjne dla maluchów gry, bajki, filmy i filmiki. Niekiedy wykorzystujemy je jako formę nagrody dla dziecka. Zanim jednak zdecydujemy się na taki sposób spędzania czasu przez nasze pociechy, postarajmy się pamiętać, że nadmierne i niekontrolowane korzystanie z urządzeń mobilnych jest szkodliwe.

mgr Małgorzata Szurmiak, logopeda

Pobierz:   Urządzenia mobilne

MUTYZM

Drodzy Rodzice, Nauczyciele !

Czas, który spędzamy w domu, to dobra okazja do poszerzenia swojej wiedzy na temat różnych zaburzeń i trudności, z którymi borykają się nasze dzieci i uczniowie. Obecnie nie możemy się z Państwem spotkać, ale możemy podzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem za pośrednictwem Internetu. Poniższy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat mutyzmu wybiórczego. Skierowany jest przede wszystkim do rodziców i nauczycieli dzieci, u których zdiagnozowano lub podejrzewa się to zaburzenie. Znajdą w nim Państwo wyjaśnienie czym jest mutyzm wybiórczy, jakie są jego uwarunkowania, kto stawia tego typu diagnozę oraz praktyczne wskazówki dotyczące tego, w jaki sposób możemy pomóc dzieciom, które nie mówią w określonych miejscach lub sytuacjach.

  mgr Maria Michalska, psycholog, PPP nr 1 w Gdyni

Pobierz:     Mutyzm

ALTERNATYWNE I WSPOMAGAJĄCE METODY KOMUNIKACJI

Dzieci czy osoby dorosłe, które nie mówią lub mają ograniczone możliwości komunikacji werbalnej, nie mogą wyrazić swoich myśli, uczuć, potrzeb; nie mogą podejmować samodzielnych decyzji.  Często skazane są na zamknięcie w „czterech ścianach”, zepchnięte na margines grypy rówieśniczej / społeczeństwa, wyalienowane.

Aby umożliwić tym osobom skuteczne porozumiewanie się, wprowadza się komunikację alternatywną i wspomagającą (AAC). Jest to grupa metod (narzędzi), pozwalających osobom niemówiącym lub mówiącym w ograniczonym stopniu porozumiewać się z otoczeniem. Polega na używaniu w komunikacji znaków opierających się na gestach, obrazach, symbolach, przedmiotach.

Poniższa publikacja zawiera najważniejsze informacje,  przybliżające zagadnienie AAC.

mgr Aneta Loranty-Pacek, surdotyflopedagog, logopeda PPP nr 1 w Gdyni

Pobierz:  AAC

CZY MOJE DZIECKO MA AUTYZM?

Temat autyzmu pojawia się obecnie w mediach, publikacjach naukowych i zwykłych rozmowach międzyludzkich znacznie częściej niż jeszcze 10-15 lat temu. Dlatego też rodzice dużo baczniej niż niegdyś przyglądają się swoim dzieciom. Jeśli są Państwo zaniepokojeni rozwojem swojego dziecka, poniższy artykuł być może odpowie na niektóre z nurtujących Państwa pytań dotyczących symptomów autyzmu.

Pobierz:   Autyzm

mgr Maria Michalska, psycholog, specjalista w zakresie diagnozy rozwoju dziecka

„RYSIA I TOLEK W KRAINIE ZDROWYCH NAWYKÓW”

Kolejny dzień siedzenia w domu mocno nadwyręża cierpliwość prawda???

Zaczynamy się nudzić, podjadać, coraz częściej przesiadujemy przed telewizorem czy komputerem. Pojawiają się problemy ze snem, utrzymaniem zbilansowanej diety oraz realizacją zaplanowanego harmonogramu dnia???

Mam na to lekarstwo. Proponuję publikację Fundacji Poza Schematami, autorstwa Kingi Sochackiej i Karoliny Van Laere „Rysia i Tolek w krainie dobrych nawyków”.

Książeczka w przystępny sposób przekazuje informacje o tym, jak prowadzić zdrowy tryb życia. Znajdziecie w niej ciekawe zagadki, eksperymenty możliwe do przeprowadzenia w domu oraz kolorowanki. Bohaterowie książeczki – Rysia i Tolek nie pozwolą Wam się nudzić i uchronią Was przez atakiem czarnych charakterów.

„Rysia i Tolek w Krainie Zdrowych Nawyków”

mgr Monika Piekarz, pedagog PPP 1 w Gdyni

„RYSIA I TOLEK NA CYBERZACHODZIE”

Siedzenie w domu, zakaz wychodzenia na zewnątrz, możliwość ciągłego korzystania z komputera to rzeczy, które w chwili obecnej mocno determinują naszą codzienność.

Co zrobić, by poczuć, że nasze dzieci w sieci są naprawdę bezpieczne? Jak przekazać im, że w cyberświecie czyhają na nie różne zagrożenia?

Fundacja POZA SCHEMATAMI znalazła doskonałą receptę na te dolegliwości. Publikacja „Rysia i Tolek na Cyberzachodzie” to kolorowa książeczka, która poprzez rozwiązywanie kolejnych zadań pozwala na rozwijanie umiejętności psychologicznych, które pomagają w dokonywaniu mądrych wyborów w przyszłości. Wspólna podróż po Cyberświecie to propozycja do wspólnej zabawy dzieci z rodzicami.

Dzięki tej książeczce dzieci poszerzą swoją wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych oraz zagrożeń związanych z ich używaniem, nauczą się jak radzić sobie z emocjami i jak rozwiązywać konflikty.

Zachęcam do skorzystania na stronie:

https://fundacjapozaschematami.pl/wp-content/uploads/rysia-i-tolek-na-cyberzachodzie.pdf 

mgr Monika Piekarz, pedagog PPP 1 w Gdyni

ZAGADKI

Krótkie zagadki, które dadzą do myślenia i dzieciom, i rodzicom! Wspólne rozwiązywanie zagadek i logicznych łamigłówek to rozwijająca i wesoła zabawa dla całej rodziny. Czy jesteście gotowi na to wyzwanie? Codziennie będziemy publikować jedną zagadkę, a w dniu kolejnym prawidłową odpowiedź wraz z nową zagadką.

Zapraszam

mgr Monika Piekarz, pedagog, doradca zawodowy

Pobierz:  Dzień Zagadek – cz. 1     Pobierz:  Zagadki – cz. 2     Pobierz:   Zagadki – cz. 3   Pobierz: Zagadki – cz. 4   Pobierz:  Zagadki – cz. 5    Pobierz:  Zagadki – cz. 6   Pobierz:  Zagadki – cz. 7

ZABAWY NA KAŻDY DZIEŃ

terapia pedagogiczna w domu

Projekt „Zabawa na każdy dzień” jest kontynuacją tezy, że zabawy i wszelkie gry dydaktyczne w bardziej przyjaznej dla dziecka/ucznia formie uczą i rozwijają, a przy okazji pozwalają całkiem przyjemnie spędzić czas. Dedykujemy zabawy wszystkim dzieciom, nie tylko tym, które potrzebują terapii pedagogicznej.  

Na początek krótkie informacje na temat zabaw i gier w terapii pedagogicznej. Ich celem jest usprawnianie funkcji słuchowo-językowych, wzrokowo-przestrzennych, pamięciowych, koncentracji uwagi. Gry angażujące więcej osób uczą też czekać na swoją kolej, godzić się z porażką, hamować impulsywne reakcje. Niektóre dzieci, bardziej niż ich rówieśnicy potrzebują konkretnych ćwiczeń, np. usprawniania pamięci słuchowej. Dla nich zabawa pamięciowa będzie miała walor usprawniający, terapeutyczny, dla innych dzieci zaś walor kompensacyjny, polegający na dalszym rozwijaniu funkcji, która jest ich mocną stroną i wspieraniu tych słabszych. Często jednak zabawy dostarczają przyjemności wszystkim dzieciom.

Wskazówki dla rodziców/prowadzących:

  • proponowane zabawy można przeprowadzić wykorzystując dostępne w domu materiały
  • dzieci młodsze i ze wskazaniami do usprawniania wybranych funkcji, mogą potrzebować dodatkowych wskazówek, pomocy, czy ułatwień na początku gry
  • warto stosować różne stopnie trudności w zależności od wieku i możliwości dziecka – podajemy często różne warianty gry
  • potraktujcie nasze propozycje jako zabawę, a nie wymyślne ćwiczenia, wówczas na pewno się uda
  • pamiętajcie, że w zależności od rozwoju konkretnego dziecka dana zabawa może być bardzo trudna (spełnia walor terapeutyczny) lub łatwa, dająca okazję do szybkiego sukcesu i popisu
  • i najważniejsze – jesteście uczestnikami gry.

Dobrej zabawy i powodzenia!

Pobierz:   Powiedz 6

Pobierz:   Kot w worku

Pobierz:   Co słyszałeś?

Pobierz:   5 kubków

Pobierz:   W pokoju życzeń w Hogwarcie

Pobierz:   Masz minutę

Pobierz:   Zakupy w sklepie wyobraźni

Pobierz:   Co się zmieniło?

Pobierz:   Jaki wyraz mam na myśli

Pobierz:   Statek na morzu

Pobierz:   W twierdzy szyfrów

Pobierz:   Graj w żywioły

Pobierz:   Jesteś z Marsa?

Pobierz:   Rysowanie na plecach

Pobierz:   Lustrzane odbicie

Pobierz:   Żonglowanie i zabawy z piłkami

Pobierz:    W muzeum

Pobierz:    Zgadnij, co pomyslał sąsiad

Pobierz:    Podaj swój ruch

Pobierz:    Wskaż dyrygenta

Pobierz:    Koło fortuny

Pobierz:    Zbuntowana orkiestra

Pobierz:    Alfabet Morse’a

Pobierz:    Graj w ziemniaka

Pobierz:     Echo

Pobierz:     Literowy bałagan

Pobierz:     Arka Noego

Pobierz:     Alfabet krzyżówka

Pobierz:     Bystre oko

Pobierz:     Kolory

Pobierz:    Piramidy

Pobierz:    Tor przeszkód

Pobierz:    W gąszczu liter

Pobierz:    Gra w łapki

Pobierz:    Dźwiękowe memory

Pobierz:    Literowe tasiemki

Pobierz:   Źle

Pobierz:   Dokończ rysunek

Pobierz:    Kiełki

Pobierz:    Gra w statki

Pobierz:    Co to jest?

Pobierz:    Słowne pączkowanie

Pobierz:    Everest

Pobierz:    Literki- numerki

Pobierz:    Szukanie słów

                   mgr Elżbieta Dobroszek- pedagog, terapeuta pedagogiczny

                mgr Aneta Loranty-Pacek – pedagog, logopeda 

DARMOWE PUBLIKACJE DLA NAUCZYCIELI I WYCHOWAWCÓW

Drodzy Nauczyciele i Wychowawcy!
Za nami dwa tygodnie pracy zdalnej i ograniczonego poruszania się poza domem. Każdy z nas próbuje odnaleźć się w tej nowej, tymczasowej rzeczywistości. W tym trudnym czasie nie zapominamy o wsparciu dla Was! Aby ułatwić Wam pracę w warunkach domowych, psycholog Patrycja Lipiec przygotowała spis publikacji, z których możecie korzystać ZA DARMO. Mamy nadzieję, że pomogą w Waszej pracy albo okażą się odprężającą lekturą już po jej zakończeniu. Podane tytuły to oczywiście tylko kilka propozycji. Na podanych platformach znajdziecie dużo więcej wartościowych materiałów. Pozdrawiamy i mamy nadzieję: Do szybkiego zobaczenia na warsztatach i podczas konsultacji!

Pobierz:   Spis publikacji

mgr Patrycja Lipiec, psycholog, surdotyflopedagog

PUŁAPKI MYŚLOWE

Drodzy Czytelnicy,
Gdy czujemy lęk, nasze ciało także go odczuwa i reaguje w określony dla każdego sposób, np. bólem brzucha, drżeniem rąk, kołataniem serca czy dusznościami. Tym odczuciom towarzyszą różne myśli, które często są nieadaptacyjne i potęgują w nas uczucie niepokoju.
Niektórzy twierdzą, że czasem myśli po prostu wpadają im do głowy. Możemy je nazwać myślami automatycznymi. Jak je rozpoznać?
Pomyśl przez chwilę o sytuacji, w której czułeś lęk? Jakie myśli pojawiły się wtedy w Twojej głowie? Jakie są najczęstsze pułapki myślowe, w jakie wpadamy?

Pobierz:  Pułapki myślowe

Zapraszam do lektury.
mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska
psycholog, PPP nr 1 w Gdyni

NIE „ZAJADAJ” WIRUSA! 

Jedzenie lekarstwem na całe zło? 

Związane z epidemią poczucie zagrożenia, niepewność, lęk, ale także zgromadzone zapasy żywności, mniej okazji do ruchu to czynniki mogące sprzyjać emocjonalnemu jedzeniu. 

Pobierz:   Nie „zajadaj” wirusa!

mgr Małgorzata Labuda, psycholog

JAK ROZWIJAĆ MOWĘ MAŁEGO DZIECKA?  cz. 1

Często zdarza się, że nasze małe dziecko nie mówi lub mówi bardzo mało. Komunikuje się z otoczeniem za pomocą gestów lub pojedynczych wyrazów. Zasób słownictwa czynnego i biernego jest niewielki. Jego sprawność językowa w porównaniu z rówieśnikami jest zdecydowanie niższą.
Jest wiele czynników wpływających na rozwój mowy, a jednym z nich jest z pewnością wpływ otoczenia. Co możemy zrobić, żeby wspomagać rozwój sprawności językowej malucha? Jak stymulować ten rozwój? W jaki sposób zachęcać dziecko do mówienia? Jakie ćwiczenia i zabawy będą nam w tym pomocne? Na te i inne pytania postaram się Państwu odpowiedzieć.

Pobierz:   JAK ROZWIJAĆ MOWĘ MAŁEGO DZIECKA cz. I

Pobierz:   JAK ROZWIJAĆ MOWĘ MAŁEGO DZIECKA cz.II

mgr Małgorzata Szurmiak, logopeda PPP 1 w Gdyni

CO WARTO CZYTAĆ?

Drodzy Rodzice i Nauczyciele!
Przedstawiamy Państwu zestawienie lektur, które mogą pomóc i zainspirować do rozmowy z dziećmi na temat emocji i ich konstruktywnego wyrażania.

Życzymy przyjemnej lektury i twórczych konwersacji.

Pobierz:   Lista lektur

Opracowali psycholodzy PPP nr 1 w Gdyni – mgr Elżbieta Sawicka, mgr Joanna Lewańczyk-Popow

JAK RODZIC MOŻE WESPRZEĆ SWOJE DZIECKO W PROCESIE TERAPII?

Moment, w którym rodzic uświadamia sobie, że dziecko doświadcza trudności w wypełnianiu adekwatnych do wieku zadań rozwojowych budzi w nim różne uczucia, myśli, przypuszczenia. Staje się on, początkiem podjęcia działań mających na celu postawienie diagnozy trudności dziecka, a następnie dostosowania adekwatnej do jego potrzeb formy wsparcia. Jedną z nich jest terapia psychologiczna. Poniżej kilka słów na temat tego, w jaki sposób rodzic może wesprzeć dziecko w tym procesie.

Pobierz:   Jak rodzic może wesprzeć swoje dziecko w procesie terapii

Zapraszam do lektury!

 mgr Mariola Cirson, psycholog, psychoterapeuta PPP nr 1 w Gdyni

ROZWÓJ DZIECKA W WIEKU 5, 6 i 7 LAT

Szanowni Państwo,

przedstawiamy charakterystykę rozwoju pięciolatka, sześciolatka oraz siedmiolatka.

Mamy nadzieję, że zaprezentowane przez nas informacje pomogą wyciszyć lęki i frustracje; pokażą, że pewne trudne zachowania wynikają z etapu rozwoju, a nie z czynników zewnętrznych.
Rozwój emocjonalno-społeczny, podobnie jak rozwój fizyczny, ma swój naturalny rytm zmian (często gwałtownych). Warto pamiętać, że część zachowań trudnych jest wpisanych w dany etap życia i prędzej czy później minie. Ponadto rozwój emocjonalno-społeczny przebiega indywidualnie i dlatego nie wszystkie opisane przez nas zachowania będą Państwo obserwować u swoich dzieci.

Pobierz:   Rozwój dziecka...

Życzymy miłej lektury.
mgr Elżbieta Sawicka, mgr Joanna Lewańczyk-Popow, PPP 1 w Gdyni

ZABAWY WSPIERAJĄCE ROZWÓJ PRZEDSZKOLAKÓW

Wielu rodziców stoi obecnie przed dylematem, jak zapełnić czas wolny dziecku. Wiemy, że posadzenia go przed telewizorem nie jest dobrym rozwiązaniem. Może obejrzeć jedną – dwie bajki, ale jak zapełnić lukę po codziennych zajęciach i zabawach przedszkolnych? W co i jak bawić się z przedszkolakiem, by przyczyniało się to do jego rozwoju? Mam nadzieję, że poniższy artykuł pomoże Państwu znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania.

Pobierz:   Zabawy wspierające rozwój przedszkolaków

mgr Maria Michalska, psycholog PPP nr 1 w Gdyni

ODDYCHAJ!

Znaczne ograniczenia, jakich doświadczamy z związku z aktualną sytuacją mogą powodować wzrost odczuwanego stresu, niepokoju, napięcia. W takich sytuacjach warto skorzystać z różnych sposobów radzenia sobie. Nie wszystkie są dostępne aktualnie. Jednakże są takie, które świetnie sprawdzą się do ćwiczenia w domu. To techniki relaksacyjne. Najprostsze do wykonania i najbardziej dostępne są ćwiczenia oddechowe. Polecane dla wszystkich, w każdym wieku.

Pobierz:   Oddychaj

mgr Anna Wawszczak, psycholog PPP 1 w Gdyni

GRY I ZABAWY NIE TYLKO NA ZAJĘCIACH TERAPII PEDAGOGICZNEJ

Dzieci uwielbiają bawić się w różne gry. Niektóre z nich wymagają kilku uczestników i skomplikowanych pomocy. Częściej jednak do dobrej zabawy wystarczą dobre chęci i materiały dostępne w domu. Warto wiedzieć, że znane i lubiane przez dzieci gry i zabawy ćwiczą wiele funkcji mających wpływ na czytanie, pisanie, stopień koncentracji, przygotowują do nauki matematyki, dlatego wykorzystywane są na zajęciach terapii pedagogicznej. Z powodzeniem mogą być stosowane w domu.

Gry i zabawy to także dobry sposób na spędzenie wspólnie czasu, zrelaksowanie się po monotonnych zajęciach, sposób na przygotowanie umysłu do pracy przed nauką.

Prezentowane zabawy polecam wszystkim, nie tylko dzieciom i uczniom, którzy mają zalecenia rozwijania funkcji percepcyjno-motorycznych.
Wiele z nich spodoba się także dorosłym.

Pobierz:   Gry i zabawy… 

Powodzenia
mgr Elżbieta Dobroszek, pedagog

MINI PORADNIK O ZŁOŚCI

Drodzy Czytelnicy,

Złość, choć nie jest przyjemnym uczuciem, jest nam potrzebna. Podobnie jak smutek czy strach. Samo doświadczanie złości nie jest złe. Problem może stanowić niewłaściwe radzenie sobie z nią. Dzieci mogą nie mieć jeszcze wykształconych mechanizmów efektywnego regulowania emocji, a w okresie przymusowego spędzania czasu w domach, złość może pojawiać się często i być reakcją na frustrację, związaną z izolacją społeczną.

Zachęcamy, przede wszystkim młodszych czytelników, do przeczytania „Mini poradnika o złości”, a rodziców do zapoznania się ze wskazówkami „Jak pomóc dziecku opanować złość?”, które mogą być pomocne przy wspieraniu swoich pociech w trudnych dla nich sytuacjach.

Pobierz:   Mini poradnik o złości

Pobierz:   Jak pomóc dziecku opanować złość

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska i mgr Patrycja Lipiec

psycholodzy z PPP nr 1 w Gdyni

JAK STAWIAĆ CZOŁA ZMARTWIENIOM?

Drodzy Czytelnicy,

Ostatnio poznaliście pułapki myślowe, które przyczyniają się do postrzegania rzeczywistości w zniekształcony sposób. Dzisiaj ciąg dalszy wpływu myśli na nasze emocje i zachowania. Dowiedziecie się jak powstają zmartwienia i jak można sobie z nimi radzić.

Pobierz:    Jak stawiać czoła zmartwieniom?

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska

psycholog, PPP nr 1 w Gdyni

PRAWIDŁOWE POŁYKANIE

              W ciągu dnia połykamy od 1000 do 2000 razy, dlatego tak ważne jest, aby obywało się ono w sposób prawidłowy. Podczas połykania brzegi języka powinny leżeć przy dziąsłach, a jego przednia część przyklejać się płasko do podniebienia. Takie ułożenie języka umożliwia prawidłowe (i bez wysiłku) połykanie śliny oraz rozdrobnionego pokarmu i napojów.
              O ile u niemowląt i małych dzieci do 3-4 r.ż. połykanie z językiem ułożonym płasko na dnie jamy ustnej mieści się w normie, o tyle w późniejszym czasie połykanie infantylne będzie już stanowiło nieprawidłowość. W trakcie przetrwałego niemowlęcego typu połykania koniec języka i/albo jego brzegi napierają na zęby z naciskiem od 1 do 2 kilogramów. Zatem podczas jednej doby język może niekorzystnie oddziaływać na zęby naciskiem nawet 4 ton (!), z łatwością doprowadzając w ten sposób do nieprawidłowości zgryzowych (np. zgryz otwarty) oraz artykulacyjnych (powodując np. seplenienie międzyzębowe).
              Dzięki dojrzałemu połykaniu (poprzez „powtarzalne procesy połykania ku podniebieniu”) w sposób naturalny następuje rozciągnięcie i rozszerzenie szczęki, by w przyszłości wszystkie zęby mogły znaleźć w niej miejsce.
              W przypadku nieprawidłowości warto jak najwcześniej udać się z dzieckiem do logopedy w celu rozpoczęcia terapii, mającej na celu naukę i utrwalenie prawidłowego, dojrzałego sposobu połykania.

dr Ariana Przybysz, surdologopeda

na podstawie: Kittel A. M., Zaburzenia miofunkcjonalne…, Bielany Wrocławskie, 2016.

RADZENIE SOBIE ZE STRESEM

Garść informacji i kilka ćwiczeń:   Radzenie sobie ze stresem

mgr Anna Wawszczak, psycholog

BAJKA DOBRA NA WSZYSTKO

Drodzy Czytelnicy,

Zapraszam do wysłuchania książeczki z serii Specjalne Moce pt. „Sam na placu zabaw”, której bohaterowie doświadczają stanów lękowych. Może to być początek rozmowy z dzieckiem o przeżywanych emocjach i trudnościach, których doświadcza.

Pobierz:    Bajka dobra na wszystko

 mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog, PPP nr 1 w Gdyni

SKUTKI PSYCHOLOGICZNE FUNKCJONOWANIA W REALIACH PANDEMII COVID-19

Od dłuższego czasu siedzimy zamknięci w czterech ścianach, bombardowani informacjami o coraz większej liczbie zachorowań na COVID-19. Jesteśmy poirytowani i nerwowi. Warto przyjrzeć się dokładniej temu, co i dlaczego odczuwamy. Poniższy artykuł nie wyeliminuje źródła Państwa stresu, ale być może poszerzy Państwa wgląd i samoświadomość, a tym samym umiejętność poradzenia sobie z sytuacją, w której obecnie się znajdujemy.

Pobierz:    skutki psychologiczne funkcjonowania w realiach pandemii COVID19

mgr Maria Michalska, psycholog PPP nr 1 w Gdyni

ABSOLWENT Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ PRZED WEJŚCIEM NA RYNEK PRACY

Szukanie pracy, zwłaszcza po raz pierwszy w życiu, to wyzwanie zarówno dla osób zdrowych, jak i posiadających orzeczenie o niepełnosprawności. Część osób niepełnosprawnych z powodzeniem znajduje zatrudnienie na otwartym rynku pracy, ale dla niektórych to zadanie
zbyt trudne, aby poradzić sobie w pojedynkę.

Warto wiedzieć, że istnieją instrumenty wsparcia, które mają wspomagać zatrudnienie osób niepełnosprawnych.

Pobierz:     Absolwent niepełnosprawny

mgr Małgorzata Labuda,  psycholog, doradca zawodowy

JAK POWINNA WYGLĄDAĆ WSPÓŁPRACA LOGOPEDY I ORTODONTY?

Ortodoncja to dziedzina stomatologii, która zajmuje się leczeniem wad zgryzu, wad szczękowo-twarzowych oraz korygowaniem nieprawidłowości zębowych. Rozwija się ona szczególnie intensywnie w ostatnich czasach, proponując coraz to skuteczniejsze metody leczenia. Coraz częściej też ortodonci dostrzegają potrzebę ścisłej współpracy z logopedami. Taka współpraca wspomaga zarówno leczenie ortodontyczne, jak i terapię logopedyczną.

Poniższy artykuł skierowany jest zarówno do logopedów, jak i do rodziców oraz wszystkich zainteresowanych opieką ortodontyczną.

Pobierz:     JAK POWINNA WYGLĄDAĆ WSPÓŁPRACA LOGOPEDY I ORTODONTY

mgr Małgorzata Szurmiak, logopeda

ĆWICZENIA NA KONCENTRACJĘ JAKO FORMA ZABAWY Z DZIECKIEM

Konieczność izolacji w tym trudnym okresie sprawia, że zbyt wiele czasu spędzamy często przed telewizorem, komputerem. Na temat negatywnego wpływu urządzeń elektronicznych na rozwój dziecka powstało wiele badań i publikacji. Jednogłośnie mówią one, że nadmiar korzystania z TV i gier multimedialnych przyczynia się do powstawania zaburzeń uwagi.

Nie oznacza to jednak, że rodzic ma zupełnie odciąć dziecko od elektroniki. W dzisiejszych czasach jest to raczej niemożliwe. Warto zastanowić się, jak zorganizować czas dziecka, by korzystało z urządzeń w rozsądnej ilości.

Poniższe propozycje zabaw i ćwiczeń łączą przyjemne z pożytecznym. Spędzając w ten sposób czas z dzieckiem doskonale się bawimy, wspomagamy procesy poznawcze dziecka oraz sami trenujemy umysł.

Pobierz:   Ćwiczenia na koncentrację jako forma zabawy z dzieckiem

mgr Małgorzata Piwońska, pedagog

TRZECIA FAZA RADZENIA SOBIE Z SYTUACJĄ KRYZYSOWĄ: PANDEMIĄ

„Kiedy to się skończy?” To pytanie coraz częściej pojawia się w rozmowach
z bliskimi, ale też na forach i portalach internetowych. Pandemia trwa i nie wiemy, jak, kiedy, a przede wszystkim czy się skończy. Taki przedłużający się stan niepewności i zagrożenia to sytuacja kryzysowa.

Odczuwasz zwiększone wyczerpanie, wypalenie, twoja wydajność w pracy
spada, a może nagle dopada cię lęk, strach, bezradność, rozdrażnienie, nasilają się wybuchy złości, pojawiają się trudności ze snem, coraz częstsze momenty obniżonego nastroju, kołatania serca itp. Prawdopodobnie wchodzisz właśnie w trzecią, najtrudniejszą fazę radzenia sobie z kryzysem; fazę wyczerpania. Wyżej wymienione objawy to jej symptomy.

Jak sobie z nią radzić?

Pobierz:   Trzecia faza radzenia sobie z kryzysem ostateczna

psycholodzy mgr Elżbieta Sawicka i mgr Joanna Lewańczyk-Popow


Rozpoczynamy cykl „Wspieranie przez czytanie”, zachęcający do wspólnego czytania z naszymi najmłodszymi dziećmi.

Będziemy prezentować ciekawe naszym zdaniem książki, po które warto sięgać, chcąc zapewnić naszym pociechom zarówno rozrywkę, jak i wspierać dzięki literaturze ich rozwój (poznawczy, emocjonalny, moralny, kulturalny, społeczny).

 Korzyści? Ogromne! Poprzez czytanie:

  • rozwijamy umiejętności językowe dziecka
  • rozwijamy wyobraźnię
  • rozwijamy umiejętności słuchania i koncentracji uwagi
  • zachęcamy dziecko do rozmowy
  • podnosimy ogólny poziom kultury i wiedzy
  • pobudzamy ciekawość
  • rozwijamy empatię
  • wspieramy rozwój moralny dziecka
  • pogłębia się więź pomiędzy rodzicami a dzieckiem.

Czytanie jest przede wszystkim dobrą zabawą!

 wspiera mądre wychowania m.in. poprzez krzewienie czytelnictwa w ramach kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”. Stworzyła także Złotą Listę Książek, promującą wartościową literaturę dla dzieci i młodzieży. Liczy ona obecnie ponad 350 tytułów – zarówno klasyków literatury polskiej i światowej, jak i nowości wydawniczych. Każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.

Pobierz: https://calapolskaczytadzieciom.pl/wp-content/uploads/2020/03/Z%C5%82ota-Lista-ksi%C4%85%C5%BCek-polecanych-do-czytania-dzieciom_marzec-2020.pdf

0-2 lata

Czytanie z najmłodszymi dziećmi jest przede wszystkim wspólną zabawą, podczas której rozwijamy m.in. takie umiejętności jak: budowanie wspólnego pola uwagi, naśladowanie, wskazywanie palcem, powtarzanie, rozwijanie zasobu słownictwa (czynnego i biernego). Książeczki powinny być trwałe, przygotowane na wielokrotne, „intensywne” czytanie. 

Pobierz:   Nie płacz, króliczku

Pobierz:   W domu

Pobierz:   Co robi Pucio?

Pobierz:   Gadu gadu

Pobierz:   Kicia Kocia i Nunuś

Pobierz:   Gdzie jest szczurek?

Pobierz:   A co to?

Pobierz:   Elmer i kolory

3-6 lat

Okres przedszkolny to wspaniały czas nieustannego rozwoju dziecka. Wspólnie spędzając czas na czytaniu, dostrzegamy kształtujące i zmieniające się preferencje czytelnicze dziecka oraz wzrost jego umiejętności językowych i zasobu słownictwa. Stopniowo wydłuża się też koncentracja uwagi na czytanym tekście i zwiększa rozumienie jego treści. Niektóre spośród dzieci nabyły w tym czasie umiejętność czytania i już samodzielnie sięgają po ulubione, coraz dłuższe książki. 

Pobierz:   Jestem kotem

Pobierz:   Królik Franek

Pobierz:   Rok w lesie 

Pobierz:   Kolorowy potwór

Pobierz:   Zęby

Pobierz:   Ulica Czereśniowa

Pobierz:   Odwagi, zajączku

Pobierz:   Wiewiórki, które nie chciały się dzielić

Pobierz:   Z muchą na luzie ćwiczymy buzie

Pobierz:   Trzymaj mnie mocno

Pobierz:   Od stóp do głów

Pobierz:   Umiem to zrobić!

Pobierz:   Mysz, która chciała być lwem

Pobierz:   Opowiem ci, mamo, co robią koty

Pobierz:   Opowiem ci, mamo, co robią pająki

Pobierz:   Elmer

Pobierz:   Gapiszon i korniszon

Zachęcam do lektury! 

dr Ariana Przybysz, logopeda PPP 1 w Gdyni

POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY

Drodzy Czytelnicy,

Rozmowa to jeden z najskuteczniejszych sposobów rozwiązywania konfliktów. Satysfakcjonujący dialog musi odbywać się z poszanowaniem uczuć i potrzeb zarówno naszych, jak i naszego rozmówcy. Taki właśnie sposób komunikowania się stanowi podstawę „Porozumienie Bez Przemocy”, którego twórcą jest amerykański psycholog Marschall Rosenberg.

Pobierz:    Porozumienie bez przemocy 

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

ĆWICZENIA DLA NASTOLATKÓW

Drogi Nastolatku,
jeżeli masz ochotę poszerzyć wiedzę na swój temat i wzmocnić swoją samoocenę, proponuję Ci trzy ćwiczenia, które mogą w tym pomóc.

Pobierz:      ćwiczenia dla nastolatków    

mgr Anna Wawszczak psycholog, psychoterapeuta

PRACA Z DZIEĆMI NIEŚMIAŁYMI

Dzieci, które nie proszą o pomoc, często potrzebują jej najbardziej. Przyjrzyjmy się nieśmiałkom, postarajmy się je zrozumieć, docenić i pomóc im się otworzyć i uwierzyć w siebie. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromną mocą dysponujemy i jak wiele możemy zmienić w życiu młodych ludzi na lepsze. W artykule przedstawiam kilka sposobów i pomysłów na pracę z dziećmi nieśmiałymi, zachęcam do lektury!

Pobierz:   Praca z dziećmi nieśmiałymi

mgr Patrycja Lipiec, psycholog

TERAPIA PEDAGOGICZNA W DOMU – MINI PORADNIK DLA RODZICÓW

Jak podtrzymywać efekty terapii pedagogicznej?

Aby utrzymać efekty terapii pedagogicznej w czasie przymusowej izolacji, proponuję podjęcie różnych małych działań. Pamiętajmy o właściwym zaplanowaniu dnia – łączeniu obowiązków wynikających z nauki zdalnej oraz wygospodarowaniu czasu na zabawę, odpoczynek, dalsze usprawnianie czytania. Oczywiście część dzieci i młodzieży, będzie chciała czas wolny spędzić przed komputerem, ale warto zaproponować im inne formy rozrywki, przy okazji usprawniające wiele ważnych w nauce funkcji.

Oto propozycje jak ćwiczyć z dzieckiem w warunkach domowych. W tym okresie warto także wypracować zasady odrabiania lekcji i uczenia się, w czym pomogą mini przewodniki.

Zachęcam do zapoznania się z zasadami terapii pedagogicznej – ten mini poradnik dedykowany jest wszystkim rodzicom, nie tylko tym, których dzieci mają trudności w nauce.   Polecam go zwłaszcza rodzicom  dzieci dyslektycznych, które potrzebują szczególnego wsparcia dorosłych.

Pobierz:   Terapia pedagogiczna w domu – mini poradnik dla rodziców

Pobierz:   O zasadach terapii pedagogicznej

Pobierz:   Skoncentruj się – wskazówki

Pobierz:   Jak zwiekszyć efektywnośc uczenia się

Pobierz:   Ćwiczenia ortografii w domu

mgr Elżbieta Dobroszek, pedagog, terapeuta pedagogiczny

OPIEKA LOGOPEDYCZNA OD POCZĘCIA

U niektórych osób może budzić zdziwienie hasło „opieka logopedyczna od poczęcia”.

Tymczasem początek mowy zaczyna się rzeczywiście od poczęcia, ponieważ wówczas rozwijają się organy odpowiadające za nadawanie i odbieranie mowy.

Okres wykształcania zdolności mowy to pierwsze trzy lata życia dziecka. Po tym czasie nie można już mówić o kształtowaniu mowy, a jedynie o jej korygowaniu, gdyż po czwartym roku życia partie mózgu odpowiedzialne za jej rozwój osiągają swoją dojrzałość.

Stymulowanie i wspomaganie rozwoju mowy powinno odbywać się od poczęcia, czyli od momentu gdy zaczyna się proces kształtowania funkcji z nią związanych.

Niewiele się mówi na ten temat, dlatego mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie informacje okażą się przydatne głównie dla rodziców, którzy mają największy wpływ na rozwój swojego dziecka.

Pobierz:   Opieka logopedyczna od poczęcia

mgr Małgorzata Szurmiak, logopeda

MINI PORADNIK O SMUTKU

Drodzy Czytelnicy!

Smutek, podobnie jak inne uczucia, czasem jest obecny w naszym życiu. To, że go odczuwamy, nie jest złe. Problem może pojawić się wtedy, gdy zbyt długo u nas zagości i sprawia, że trudno nam się uśmiechać.

Wcześniej mieliście okazję przeczytać „Mini poradnik o złości”. Teraz zachęcam Was do zapoznania się z „Mini poradnikiem o smutku”.

Pobierz:   MINI PORADNIK O SMUTKU

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

MINI PORADNIK O STRACHU

Drodzy Czytelnicy!

Strach, to jedna z podstawowych emocji, jaką czasem odczuwacie. Pełni ważną rolę w życiu, która polega na informowaniu nas o niebezpieczeństwie. Zapraszam Was do zapoznania się z „Mini poradnikiem o strachu”.

Pobierz:    Mini poradnik o strachu

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

MINI PORADNIK O RADOŚCI

Drodzy Czytelnicy!

Dotychczas mogliście przeczytać o emocjach, które są ważne, ale nie zawsze są przyjemne. Tym razem zapraszam Was do zapoznania się z „Mini poradnikiem o radości”.

Pobierz:     MINI PORADNIK O RADOŚCI

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

MINI PORADNIK O WSTYDZIE

Drodzy Czytelnicy!

Zapraszam Was do zapoznania się z kolejnym mini poradnikiem dotyczącym emocji. Tym razem tematem jest wstyd. Nie jest to przyjemne uczucie, ale podobnie jak inne emocje, pełni ważną rolę w naszym życiu.

Pobierz:    MINI PORADNIK O WSTYDZIE

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

MINI PORADNIK O ZAZDROŚCI

Drodzy Czytelnicy!

Zapraszam Was do zapoznania się z kolejnym mini poradnikiem dotyczącym emocji. Tym razem możecie poczytać o zazdrości, którą być może czasem odczuwacie.

Pobierz:  MINI PORADNIK O ZAZDROŚCI

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

MAPY MYŚLI

Drodzy Czytelnicy !

Pamięć pełni ważną rolę w procesie uczenia. Możemy ją ćwiczyć bez względu na wiek. Pomocne w tym są mnemotechniki czyli różne sposoby zapamiętywania informacji, mające na celu zwiększenie efektywności naszej pamięci. Zapraszam Was do zapoznania się z Mapą Myśli czyli graficzną metodą porządkowania wiedzy, zwiększającą zapamiętywanie wiadomości. 

Pobierz:   MAPY MYŚLI

Pobierz:  Mapa myśli – przykład

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

ELEMENTY SI W TERAPII DZIECKA Z OPÓŹNIONYM ROZWOJEM MOWY

Istnieje duża korelacja między rozwojem mowy a rozwojem ruchowym dziecka. Tak
jak od rozwoju dużej motoryki zależy rozwój umiejętność raczkowania i chodzenia, tak
od rozwoju małej motoryki zależy umiejętność koordynowania małych grup mięśni,
czyli na przykład mięśni warg czy języka.

Całość:   ELEMENTY SI W TERAPII DZIECKA Z OPÓŹNIONYM ROZWOJEM MOWY

mgr Urszula Jaworska, terapeuta integracji sensorycznej, neurologopeda

HOLISTYCZNE UJĘCIE PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ cz.1

Mowa jest jedną z najważniejszych kompetencji człowieka. Problemy z nią związane mają wpływ na inne aspekty rozwoju dziecka, a także oddziałują na relacje z rówieśnikami, środowiskiem oraz na wyniki w nauce. Tymczasem poziom znajomości profilaktyki logopedycznej w naszym społeczeństwie jest niski. Profilaktyka logopedyczna nie powinna ograniczać się do kwestii związanych z artykulacją. Powinna ona uwzględniać całościową strukturę psychofizyczną człowieka oraz jego związki ze środowiskiem przyrodniczym, społecznym i kulturowym.

Pobierz:    HOLISTYCZNE UJĘCIE PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ cz.1

Pobierz:    HOLISTYCZNE UJĘCIE PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ cz.2

mgr Małgorzata Szurmiak, logopeda

MINI PORADNIK O STYLACH UCZENIA SIĘ

Drodzy Czytelnicy !

Styl uczenia się wpływa na efektywność zapamiętywania informacji. Ważne, aby był zgodny z naszymi preferencjami, bo wtedy cały proces nauczania staje się nie tylko bardziej skuteczny, ale także łatwiejszy i dużo bardziej satysfakcjonujący.  Zapraszam do zapoznania się z „Mini poradnikiem o stylach uczenia się” ze względu na dominujący kanał zmysłowy.

Pobierz:     MINI PORADNIK O STYLACH UCZENIA SIĘ

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

JAK WYDAWAĆ POLECENIA, ABY OSIĄGNĄĆ POŻĄDANY SKUTEK?

Czymś naturalnym dla dziecka jest testowanie dorosłych, bo w ten sposób określa ono swoje granice i zdobywa poczucie autonomii. Słowo „nie” daje dziecku magiczną moc samostanowienia, której trudno nie ulec. Zadaniem dorosłych jest pokazać dziecku, o czym i kiedy może ono decydować, a w jakich sytuacjach i dlaczego musi się podporządkować.
Kluczowe jest to, czy potrafimy wydawać polecenia. Jeśli nie opanowaliśmy tej sztuki, łatwo możemy nauczyć nasze dzieci nieposłuszeństwa. Dzieci są na ogół posłuszne do czasu aż przekonują się, że nieposłuszeństwo uchodzi im płazem.

Pobierz:   Jak wydawać polecenia, aby osiągnąć pożądany skutek

mgr Maria Michalska, psycholog

MINI PORADNIK O TĘSKNOCIE

Drodzy Czytelnicy!

Zaczęły się wakacje, a wraz z nimi wyjazdy. Być może ktoś z Was po raz pierwszy pojedzie gdzieś bez rodziców. Pomimo że bardzo cieszycie się z tego wyjazdu, zapewne będziecie tęsknić. Zachęcam do zapoznania się z „Mini poradnikiem o tęsknocie”, który może pomóc Wam poradzić sobie z tym uczuciem.

Pobierz:    MINI PORADNIK O TĘSKNOCIE

mgr Karolina Wysokińska-Zakrzewska, psycholog

CZEMU WARTO CHWALIĆ DZIECI I JAK TO ROBIĆ?

Jedną z bardzo skutecznych metod kształtowania zachowań prawidłowych są pozytywne podsumowania i pochwały. W terapii behawioralnej jest to jedno z najważniejszych i najbardziej niezbędnych „narzędzi” – zwłaszcza w pracy z dziećmi szczególnie trudnymi, przejawiającymi zachowania opozycyjne. […]

Pobierz:    Czemu warto chwalić dzieci…

mgr Maria Michalska, psycholog

JAK POMÓC DZIECKU Z MUTYZMEM WYBIÓRCZYM?

Mutyzm wybiórczy to złożony problem, należący do grupy zaburzeń lękowych.
Charakteryzuje się tym, że dziecko nie mówi w wybranych sytuacjach społecznych, podczas gdy poza nimi komunikuje się zupełnie zwyczajnie. Dzieci cierpiące na mutyzm wybiórczy potrafią mówić, gdy znajdują się w otoczeniu bezpiecznym i niestresującym, najczęściej w domu.
Dzieci z mutyzmem wybiórczym boją się mówić. Badania wskazują, że ponad 90% tych osób równocześnie cierpi z powodu fobii lub lęku społecznego. Kontakty społeczne są dla nich trudne i męczące.

Pobierz:    JAK POMÓC DZIECKU Z MUTYZMEM WYBIÓRCZYM

mgr Małgorzata Szurmiak, logopeda